Projekt „Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III szkół podstawowych” pod nazwą „Nauka dobrą zabawą” realizowany jest w ramach Poddziałania 9.1.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do edukacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych Priorytetu IX Rozwój wykształcenia.
Działania projektowe mają zapewnić każdemu uczniowi z klas I–III szkoły podstawowej (w tym sześciolatkom) bogatą ofertę zajęć dodatkowych, zgodną z indywidualnymi potrzebami oraz możliwościami edukacyjnymi i rozwojowymi.
Uczestnikami projektu systemowego są uczniowie klas I–III szkół podstawowych. W ramach projektu można sfinansować:
a. Zajęcia dodatkowe, będące kontynuacją indywidualizacji pracy z uczniem w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych, o których mowa w standardzie II, wspierające indywidualizację procesu dydaktycznego, w zależności od rozpoznanych potrzeb uczniów klas I–III szkół podstawowych, a w szczególności:
- zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji;
- zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych;
- zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy;
b. Materiały dydaktyczne wynikające z procesu indywidualizacji oraz specjalistyczny sprzęt (np. specjalistyczne oprogramowanie czy pakiety do diagnozowania i korygowania dysfunkcji i dysharmonii rozwojowych, takich jak wady wymowy), odpowiednio do rozpoznanych potrzeb i zaplanowanych zajęć dodatkowych..
Standardy, które należy spełniać przed przystąpieniem do projektu:
Standard I:
W szkole działa zespół nauczycieli odpowiedzialnych za opracowanie, wdrożenie i realizację działań ukierunkowanych na indywidualizację procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III w kontekście nowej reformy programowej kształcenia ogólnego na I etapie edukacyjnym:
- zespół przeprowadza rozpoznanie potrzeb i opracowuje/modyfikuje programy nauczania;
- zespół monitoruje realizację programów i ocenia skuteczność oddziaływań;
- w skład zespołu wchodzą nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz inni nauczyciele pracujący bezpośrednio z uczniami klas I–III.
Standard II:
- Nauczyciele realizują opracowany program, w tym indywidualizują pracę z uczniem.
- Programy opisują wykorzystywane metody i formy pracy w odniesieniu do indywidualnych potrzeb edukacyjnych.
Standard III:
Nauczyciele doskonalą swoje umiejętności zawodowe w zależności od potrzeb wynikających z przeprowadzonego w szkole wstępnego rozpoznania.
Standardy, które są finansowane w ramach działań projektu:
Standard IV:
Szkoła doposaża swoją bazę dydaktyczną w pomoce naukowe wynikające z procesu indywidualizacji oraz w sprzęt specjalistyczny. Elementy wyposażenia odpowiadają rozpoznanym potrzebom i są ściśle związane z zajęciami dodatkowymi wskazanymi w standardzie V.
Standard V:
Szkoła realizuje ofertę zajęć dodatkowych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego:
- dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu,
- dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych,
- logopedycznych dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy,